Чи вдалося війні зруйнувати вітчизняну фармацевтичну галузь?
Війна як лакмусовий папірець допомагає визначити які галузі України достатньо міцні, щоб вижити попри глобальні потрясіння.
Як взагалі виглядає ринок ліків? На ньому дві великі групи покупців - люди, які купують в аптеках, і держава, яка купує централізовано для лікарень. Частка аптечного ринку становить 87% в грошах у підсумку першого кварталу 2022 року. За час вторгнення частка держави на ринку зменшилась на 4% за рахунок надходження великого об’єму гуманітарної допомоги, зменшення кількості людей в Україні та працюючих лікарень.
Річний обсяг ринку загалом (роздріб та госпітальні закупки) становив 1,2 млрд упаковок та 134,8 млрд грн у 2021 році. В порівнянні з 2020 роком ринок зростав колосальними темпами – на 20% в грошовому виразі за рік. І на початку 2022 року фарм ринок продовжував показувати ріст: 30-45% у січні-лютому.
Війна викликала паніку, тому люди почали робити стратегічні запаси ліків. Відповідно у перші дні вторгнення продажі в аптеках стрімко зросли, але починаючи з березня ринок падає. За підсумками п’яти місяців 2022 року ринок в грошах зменшився до рівня минулого року, в упаковках - демонструє падіння майже 10% в порівнянні з минулим роком.
Війна також вплинула на споживання ліків. До вторгнення на ринку був високий рівень споживання антибіотиків, наразі він зменшився. Натомість на фоні війни помітно зросло споживання заспокійливих. Топ продажів складають протизапальні та протиревматичні засоби. У перший місяць війни зросло споживання ліків, що впливають на серцево-судинну (+23%) та нервову систему, насамперед антиепілептики (+51%) та психолептичні засоби (+56%).
З початку року держава закупила ліків на більш ніж 5 млрд грн. Проте 3,5 млрд грн було витрачено ще до війни, на фоні сплеску COVID-19. Зараз обсяг закупівель значно зменшився, однак він компенсується гуманітарною допомогою. За 100 днів війни МОЗ отримало 6,5 тис тон медичної гуманітарної допомоги вартістю у 7,9 млрд грн.
Які ж ліки переважно представлені на полицях аптек: іноземного чи вітчизняного виробництва? У 65% випадків ви знайдете на полицях упаковку вітчизняних ліків. Але іноземні виробники представлені переважно у високому ціновому сегменті, тож їх частка в грошах - 64%.
Більшість фармацевтичних компаній зростає попри нестабільність попиту, втрату інфраструктури, перебої в поставках та інші фактори, що ускладнюють роботу. Максимальний ріст наразі демонструє вітчизняна фармацевтична компанія «Дарниця» - 18,9% у грошах.
Згідно з опитуванням robota.ua, 90% фармкомпанії в Україні допомагають ЗСУ, державі, волонтерам чи волонтерять самі. До прикладу, «Дарниця» передала на потреби МОЗ, медичних організацій та благодійних фондів понад 1,4 млн упаковок ліків.
На початку повномасштабних бойових дій за окремими позиціями лікарських засобів, таких як серцево-судинні та системні препарати, фіксувався помітний дефіцит. Проте досить швидко логістику було налагоджено, а обсяг споживання відновлено. Наразі дефіциту на ринку лікарських засобів немає.
Тож, вітчизняний ринок вистояв попри колосальні наслідки війни і демонструє стійкість у своєму подальшому розвитку.
Уряд України впроваджує низку заходів для підтримки вітчизняних виробників, щоб підтримати українську економіку і, відповідно, українську армію. Тому Міністерство охорони здоров’я закликає українців долучатися до такої ініціативи та підтримувати вітчизняних фармацевтичних виробників купуючи ліки, орієнтуватися на препарати українського виробництва. МОЗ підкреслив, що українські препарати проходять такі ж самі реєстраційні процедури та контроль якості, а отже – не поступаються європейським.
*На основі статистичних даних Proxima Research